Dag 1 – Presentation om mig själv
Dag 2 – Presentation om mina hundar
Dag 3 – Min hundras
Dag 4 – Min första hund
Dag 5 – Andra husdjur i mitt liv
Dag 6 – Renras eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Tävlar jag något?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när jag väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med min hund
Dag 11 – Hur valde jag kennel?
Dag 12 – En ras jag skulle vilja ha
Dag 13 – En ras jag inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte mina hundar om
Dag 16 – Rolig bild på mina hundar
Dag 17 – Mitt favoritminne med mina hundar
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har jag hund?
Dag 20 – Mitt mål för 2012
Border Collie
Fakta tagen från vovve.net

Bakgrund:
Rasens ursprungsland/ hemland är Storbritanien. Border collie har sedan århundraden funnits i gränstrakterna mellan England och Skottland, där den varit en ren s k working collie, dvs en arbetshund. Rasen är sannorlikt världens mest använda vallhund. Den är mycket kompetent och allsidig och används framför allt för vallning av får. Fram till de senaste decenierna har rasen avlats enbart med hänsyn till bruksegenskaperna. Rasen bedöms numera också på utställning.

Allmänt:
Rasen skall vara välproportionelig med rena linjer. Den skall vara elegant, graciös och i fullständig balans, samtidigt som den skall ha tillräcklig massa för att ge intryck av uthållighet. Border collie skall vara en lättfostrad men envis och hårt arbetande vallhund. Till sättet skall den vara ivrig, uppmärksam, lyhörd och intelligent. Den får inte vara nervös eller aggressiv.

Storlek & vikt:
Idealhöjd hos hanhundar: 53 cm. Tikar något lägre.
Varför valde jag då denna rasen?
När jag väl fastnade för hundsporten Agility och började komma upp i klasserna och kände att varken Anja eller Mini räckte till. Så ville jag ha en vallhunds egenskaper, lättlärd, lyhörd och uppmärksam. Jag funderade på Aussie men ville inte ha all den vakt som oftast finns där så då blev det en Border Collie och sen var jag fast !
Cavalier King Charles Spaniel
Fakta tagen från vovve.net

Bakgrund:
Cavalier King Charles Spaniel är mycket nära besläktad med King Charles Spaniel. Hundar av spanieltyp har funnits i Europa sedan forntiden. Någon distinkt skillnad mellan dvärgspaniels och jaktspaniels kan man emellertid inte skönja förrän i mitten av 1830-talet. Då började engelsmännen korsa in ostasiatiska småhundar i King Charles Spaniel.

Allmänt:
Cavalier King Charles Spaniel är en livlig, behagfull och välbalanserad hund, med milt uttryck. Till karaktären är den absolut orädd och käck. Till temperamentet är den glad, vänlig, aldrig aggressiv, utan antydan till nervositet.

Storlek & vikt:
Vikten ska vara mellan 5,5-8 kg. Mest önskvärt är en liten välbalanserad hund, som håller sig inom dessa viktgränser. Vikten skall vara proportionerlig mot höjden. Cavalieren skall vara en välbalanserad hund omkring 33 cm hög; tiken något mindre. Absolut ej över 35 cm.
Varför valde jag denna ras?
Mini är en omplacerings hund och jag valde henne inte för rasen och gillar faktiskt inte denna ras otroligt mycket heller utan fastnade som mini för individ sen har jag alltid velat ha en liten hund och där fick jag den.
Golden retriever
Fakta tagen från vovve.net

Bakgrund:
Golden Retriever kommer från gränstrakterna mellan England och Skottland och dess urspung har daterats till senare delen av 1800-talet. Man ville skapa en ras med utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och intelligens samt följsamhet och vänlighet.

Allmänt:
Rasen skall vara symmetriskt byggd, välbalanserad, kraftfull och aktiv med flytande rörelser. Den är följsam och intelligent med en medfödd arbetsförmåga samt skall vara vänlig, tillitsfull och ha självförtroende.

Storlek & vikt:
Mankhöjd på hanhund ska vara mellan 56-61cm och på tik mellan 51-56cm.
Varför valde jag denna ras?
Även Anja är en omplaceringshund och här var det mamma som valde rasen. Hon ville bums ha en Golden Retriever och det fick hon också samtidigt som jag fick en bästa vän för livet.



Leave a Reply.